lauantai 14. heinäkuuta 2012

Ständi-katumyyjä

Tällaisia määrityksiä kokosin netistä:
Ständi-nimi tulee englanninkielen sanasta stand=seisoa

- Vuori- ja kalliokiipeilyssä se on kiinnike kiipeilyköydelle.
- Mainostoimistot käyttävät sanaa pystytetystä mainostaulusta
- Myös esiintymislava
- Siis yleensä pystytettyä esinettä, kuten teltta
- messuosasto, johon myyjät ovat omat esittelytavaransa pystyttäneet

Minä käytän  ständi-sanaa A-kirjaimen mallisesta mainostelineestä, jonka kannan joka aamu ulos ja illalla sisälle. Mielestäni sillä on iso merkitys. Aikaisemmassa liikepaikassa se oli ihan välttämättömyys, kun putiikki oli sellaisessa syvennyksessä, ettei sitä heti ohikulkiessa edes huomannut.

On hauska seurata, mikä mainos "puree" ohikulkijoihin ja mikä taas jää huomaamatta. Tai siis eihän sitä voi kysymättä tietää, mutta jotkut ovat olleet selvästi hyviä sisäänheittäjiä.

Minulla on muutamia periaatteita tuon ständin tekemisessä:

- kokonaisuuden pitää herättää huomiota
- tekstiä vain vähän, harkitusti
- teksti pitää pystyä lukemaan kaukaa 
  = autolla ohiajaessa, pyöräillessä, toiselta puolelta katua
- kokonaisuuden pitää olla siisti
- tekstin pitää olla kieliopillisesti virheetöntä
- kokonaisuuden pitää olla Pellavasydämen näköinen

Minulla on ollut vaikeuksia ständin tekstin kanssa, koska en osaa mainostekstausta. Ei ole helppo tehdä isoa tekstiä. Iso teksti näyttää helposti huonoilta harakanvarpailta.

Olen kaihtanut kaikkea räikyvää, neon-väristä ja "halpahintaista". Sen sijaan olen suosinut pellavalookia, hillittyä, maanläheisyyttä....

Nyt olen muuttanut käsitystäni. Muistatte ehkä muuttomyynti-plakaatin näyteikkunassa? Sitä samaa oranssia paperia käytimme ensimmäisessä ständissä uudessa paikassa. Tarkoitus oli tehdä vain väliaikainen huomiota herättävä mainos ja sitten korvata se ajan kanssa tehdyllä. Tiedätte varmaan, että joskus se väliaikainen jääkin pysyväksi? Huomasin, että tämähän se  vasta toimiikin! Näkyy kauas, herättää huomiota.  Mutta ei ole sitten niin yhtään Pellavasydämen näköinen. Mitäs tykkäätte? Saa sanoa...


6 kommenttia:

  1. Samoin ajatuksin täälläkin. Jokin juju tekisi terää. Standi kyllä näkyy hyvin ja kiinnittää huomion.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii-ih! Sitä tässä olen pähkäillyt, että mikä sen todellinen tehtävä on...

      Poista
  2. Näkyy mutta on karmeen näkönen.. Koeta kehitellä jotain villiä ideaa joka kiinnittää huomiota..vaikka villasukat roikkus tuossa mukana..tai jotain jota kukaan ei kehtaa varastaa.. Mitä siinä saa olla, onko määräyksiä siitä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oijoijoi, täytyy vissiin tästä lähteä ständin tekoon....pitääkö tuo oranssi paperikin vaihtaa?

      Poista
  3. Kyllä mä olen nyt edellisen kanssa täysin samoilla linjoilla. :) Toimii ehkä, mutta on kyllä minusta karmea. Sori. Tarviiko muuten aukioloaikoja olla tossa kyltissä? Jos idea on, että ständi on aina pihalla kun ovet ovat auki, niin jättäisin ehkä pois. Mä laittasin varmaan pelkkä "AUKI" tai "Pellavasydän on AUKI" tms. Emileithan idea on hyvä, jospa siihen vois kehittää jonkun hauskan katseenvangitsijan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin tein, jätin uudesta versiosta aukioloajat pois (ei niitä aikaisemmin ole ständissä kyllä ollutkaan)

      Poista